Våra tjänster

Vi erbjuder ett brett utbud av tjänster inom redovisning och ekonomi

Vi är den flexibla, heltäckande företagspartnern inom ekonomi och redovisningsområdet där du själv avgör hur stor del av din ekonomifunktion du vill ha hjälp med. Vi hjälper mindre och medelstora aktiebolag, enskildfirmor, kommandit- handelsbolag och ekonomiska föreningar verksama inom olika branscher. Vårt mål är att skapa ett långsiktigt och personligt samarbete som präglas av engagemang, kontinuerlig kommunikation och lyhördhet. Vår strävan är att anpassa uppdraget till dina specifika behov och önskemål. 

Det som gör oss unika är att vi har förståelse och kunskap kring de branschspecifika frågeställningarna.

Våra ekonomi och redovisningstjänster täcker allt från:

 

     -Nyregistrering och ombildning av företag

     -Försäljning av lagerbolag

     -Löpande bokföring

     -Momsdeklaration

     -Fakturering

     -Kundreskontra

     -Leverantörsreskontra

     -In- utbetalningar

     -Lönehantering

     -Arbetsgivardeklaration

     -Periodisk avstämning

     -Bokslut, årsredovisningar

     -Inkomstdeklaration och skattefrågor

     -Ekonomisk rådgivning

Läs mer om våra tjänster

Nyregistrering, ombildning och lagerbolag

Vi erbjuder dig hjälp vid nystart av företag. Vi kan lämna råd och hjälpa till oavsett valet av företagsform. Vid nystart av företag uppstår en rad viktiga frågeställningar, rörande finansiering, val av företagsform, registreringar, eventuella tillstånd, som skall besvaras och lösas.

Vi har stor kompetens inom detta område och har genom åren hjälpt många företag att starta sin verksamhet. Du kan få vägledning och vi kan besvara många av dina frågor. Vi erbjuder följande tjänster:

 

     -Upprättande av affärsplan

     -Företagsegistrering

     -Redovisning

     -Ekonomi

     -Skattefrågor

     -Finansiering

     -Försäkringar

     -Anställa personal

     -Kontakter med revisorer, jurister mm

 

Vi säljer färdiga lagerbolag. Skillnaden mellan att nyregistrera ett aktiebolag och ett färdigt lagerbolag är att du snabbare kommer i gång med din verksamhet genom att köpa ett lagerbolag.

Kontakta oss redan idag och boka tid för ett samtal om hur vi kan hjälpa dig.
Första konsultationstimmen är kostnadsfri.

 

Löpande bokföring

Vi sköter löpande bokföring av affärshändelser i ert företag. Vi upprätthåller anläggningsregister samt utför automatiska periodiseringar, avskrivningar och konteringar i enlighet med dina behov och önskemål.

Vi arbetar enligt redovisningsbranschens gällande lagar och normer. Vi arbetar enligt Reko

Enligt bokföringslagen finns det två olika metoder att bokföra affärshändelser i företaget samt redovisa moms på. Valet av metoden baseras framförallt på företagets nettoomsättning.

Enligt bokslutsmetoden, även kallad kontantmetoden

Bokföring och momsredovisning enligt bokslutsmetoden är tillåten att användas av företag, oavsett bolagsform som har mindre än tre miljoner kronor i omsättning. Metoden fungerar på följande sätt: företaget bokför affärshändelsen när betalningen sker från en kund eller när man själv betalar en faktura till leverantören. Det innebär att redovisning och inbetalning av moms sker först när fakturan har betalats. Det är endast vid bokslut som affärshändelser och moms på obetalda kund och leverantörsfakturor ska redovisas.

Enligt faktureringsmetoden

Faktureringsmetoden måste användas av större företag med en omsättning på över tre miljoner kronor per år. Den innebär att verifikationer bokförs vid två tillfällen, både när en faktura utfärdas och skickas till kund och när en faktura erhålles från leverantör, samt när företaget får in fakturainbetalning från kund och betalar fakturan till leverantören. Moms redovisas för perioden när fakturan skickas till kunden och när fakturan från leverantören mottages.

Momsredovisning

Moms redovisas av företag i en så kallad momsdeklaration. I denna redovisas både ingående och utgående moms för varje redovisningsperiod. Även om ett företag inte har någon moms att deklarera så måste man rapportera in en momsdeklaration.

Ingående moms betalas på varor och tjänster som företaget köper in. Företaget har rätt att få tillbaka från Skatteverket det som man har betalat in till sina leverantörer i ingående moms.

Utgående moms är den mervärdesskatt som läggs på de varor och tjänster som säljs av företaget. Företaget är skyldig att betala in den utgående momsen till Skatteverket.

Mellanskillnaden är skillnaden mellan ingående och utgående moms och ska redovisas till Skatteverket. Då får företaget antingen tillbaka pengar eller ska betala den skillnaden till Skatteverket.

Hur mycket moms betalar man? Det varierar beroende på vilka varor och tjänster det handlar om, men de tre momssatserna är 6, 12 och 25 procent.

Det finns tre olika perioder för att deklarera moms på Skatteverket; månadsvis, kvartalsvis och årsvis.

Fakturering/kundreskontra

Vi ombesörjer en komplett kundreskontra. Antingen kan du låta oss ta hand om din fakturering, oavsett om det handlar om enstaka fakturor eller fasta fakturor som skickas periodvis. Naturligtvis kan du välja att sköta faktureringen själv.

Väljer du dessutom att fakturera i Fortnox Faktura eller Visma E-fakturering, genom koppling till våra ekonomisystem, registreras fakturorna direkt både hos dig och hos oss, vilket effektiviserar arbetsflödet. Framställer du själv dina fakturor och skickar till kunder lämnar du därefter löpande in fakturakopior, antingen i digital eller pappersform, till oss och vi sköter registreringen i reskontran.

Vi stämmer av kundreskontran och skickar vid behov betalningspåminnelser och räntefakturor till dina kunder, och om du så efterfrågar återrapporterar vi statistikuppgifter.

Lönehantering

Låt oss ta hand om din löneadministration. Vi säkerställer att lönerna går ut i tid till era anställda. Vår löneservice innebär att all hantering av uppgifter behandlas konfidentiellt, enligt dina krav och gällande lagar. För oss är det viktigt att erbjuda dig moderna och stabila lösningar. Vi jobbar därför endast i molnlösningar som Visma Lön och Fortnox Lön och vi kan erbjuda en smidig hantering av tider, avvikelser och attest. Självklart anpassar vi oss alltid efter dina behov, då vi vet att behoven ofta skiljer sig mellan olika företag. Tillsammans skapar vi den smidigaste och smartaste lösningen för ditt företags lönehantering.

Arbetsgivardeklarationer

I samband med lönehanteringen ombesörjer vi även redovisning och inlämning av arbetsgivardeklarationer till Skatteverket och i de fall detta krävs lönerapportering till Fora. Företag som är registrerade som arbetsgivare ska redovisa utbetalda ersättningar, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration varje månad. Arbetsgivardeklarationen måste lämnas in även om företaget inte betalat ut någon lön för perioden.

Årsokslut, årsredovisning

Det samlade resultatet för det gångna verksamhetsåret, i ditt företag, sammanfattas och den löpande bokföringen avslutas genom att upprätthålla ett bokslut. Bokslutet kan vara antingen i form av ett årsbokslut eller en årsredovisning. Reglerna för årsbokslut och årsredovisning skiljer sig åt mellan olika och beror även på verksamhetens storlek.

I samband med det årliga bokslutsarbetet går vi, tillsammans med er, igenom årets händelser och vi kan bistå er med hjälp att upprätta:

     -Årsredovisning

     -Årsavstämning

     -Bokslutstransaktioner

     -Periodiseringar

     -Avskrivningar

     -Bokslutsdispositioner

Vi sköter naturligtvis kontakten med revisionsbyråer. Alla aktiebolag i Sverige måste enligt lag, varje år, upprätta en årsredovisning och skicka in till Bolagsverket. Ett privat aktiebolag måste dessutom ha en godkänd eller auktoriserad revisor om det når upp till minst två av följande gränsvärden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:

Mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning. Fler än 3 anställda, i medeltal. Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning. Aktiebolag som inte uppfyller minst två av de tre kraven kan istället välja bort revisor.

En enskild näringsidkare behöver normalt inte ha någon revisor. Endast om din verksamhet räknas som större och du måste upprätta årsredovisning, måste du ha en revisor.

Inkomstdeklaration

Du som äger ett företag ska redovisa verksamhetens resultat till Skatteverket i form av inkomstdeklaration. Det är i lika hög grad obligatoriskt såsom en årsredovisning som lämnas till Bolagsverket. Detta gäller både för aktiebolag och för enskilda näringsidkare.

Inkomstdeklarationen är en av de viktigaste blanketter du lämnar in, då den avgör hur mycket skatt ditt företag ska betala eller hur mycket skatt du eventuellt kan få tillbaka. Sverige har komplexa skatteregler och olika blanketter gäller för olika bolagsformer. Det finns fyra olika deklarationstidpunkter under ett år och beroende på vilken bolagsform du bedriver din verksamhet i och vilket räkenskapsår du har bestämmer vilken tidpunkt som gäller för dig. En felaktig inkomstdeklaration kan bli kostsam för företaget. Det är därför en god idé att ta hjälp för att allt ska bli rätt från början. För dig som driver ett eget företag kan det vara svårt att veta hur, när och vad du ska deklarera. Det viktigaste är att ha kontroll på vilken företagarkategori ni tillhör.

Vi hjälper er gärna med inkomstdeklarationen. De flesta av våra kunder som vi sköter den löpande bokföringen åt anlitar oss för hjälp kring inkomstdeklarationen.

Låt oss ta hand om din redovisning

Vi vill gärna höra av dig

Vill du prata med oss?

Du är välkommen att ringa oss